Patientenervaringen

Patiënten delen regelmatig hun verhaal met ons. Deze verhalen laten zien welke impact klachten voor en na de behandeling op hun kwaliteit van leven hebben. Wilt u ook uw verhaal vertellen? Dan nodigen wij u van harte uit uw verhaal met ons te delen. U kunt hiervoor contact opnemen met uw traject-coördinator. 

Maak een afspraak

Chronische Pijn

Revalis gaf mij een andere kijk op mijn rugklachten

Vrijwel iedereen zal in z’n leven wel eens pijn of ernstige vermoeidheid ervaren. Gelukkig is dat over het algemeen tijdelijk en kan men er redelijk mee leven. De meeste oorzaken zijn eenvoudig herleidbaar en met de juiste remedie kan men weer snel zonder klachten verder leven. Het gebeurt echter soms dat die klachten echter zo langdurig en ernstig zijn, dat deze het leven van de patiënt volledig beheersen. Vaak start dan voor hen een ellenlange zoektocht naar het vinden van de juiste behandelaar of instantie die kan helpen om de pijn te verlichten. Revalis Pijnkliniek in Den Bosch heeft zich ontwikkeld tot een interdisciplinair specialistisch centrum dat succesvol zorg biedt aan patiënten met complexe chronische pijn- en/of vermoeidheidproblemen. Een van de patiënten die baat vond bij de zorg die Revalis Pijnkliniek biedt is Femke Wisman (36) uit Vught.

Bedankkaart

Een fraai en creatief vormgegeven bedankkaart op het prikbord in de ontvangstruimte bij Revalis in Den Bosch vertelt eigenlijk het hele verhaal. Met kernwoorden als ‘topteam’, ‘een andere kijk’, ‘verhelderend’, ‘spiegel’, ‘emoties’, ‘zelfbewust’, ‘respect’, en ‘dank’ wordt precies aangeven hoe deze patiënt het behandeltraject ervaren heeft en wat het haar heeft gebracht. Femke Wisman, moeder van twee jonge kinderen en werkzaam in de kinderzorg had in mei 2018 dusdanige pijnklachten in haar rug dat ze niet in staat was om normaal te functioneren, laat staan te werken. Die klachten waren niet nieuw, integendeel. Al ruim 17 jaar tobde Femke met rugklachten. De remedie was veelal een beetje oplappen met fysiotherapie en dan weer door.

In het kaartje stond de tekst: 'De samenwerking is wat dit concept zo sterk maakt! Ik ben jullie dankbaar voor de wijze 'levenslessen', zoals ik het zie! Ik zal hier nog vaak aan terugdenken en mijn map wordt mijn steuntje in de rug!

Weinig soelaas

Totdat in mei 2018 de klachten weer zo erg waren dat opnieuw de huisarts werd geconsulteerd. Diagnose was een flinke hernia, maar de fysiotherapie en sport onder begeleiding brachten weinig soelaas. Femke: ,,Er moest echt iets anders gebeuren, want zo kon het niet langer. De huisarts adviseerde me om eens contact op te nemen met Revalis in Den Bosch. Zij zouden een andere manier van behandelen voorstaan. Ik dacht: ‘Baat het niet, dan schaadt het ook vast niet, veel erger dan dit kan het niet worden’. Kort daarna had ik een intake gesprek bij Revalis. Er werd me verteld: ‘We kunnen de pijn niet wegnemen, maar wel verlichten en je leren om er beter mee om te gaan’. Het eerlijke advies van een deskundig revalidatiearts gaf me eigenlijk gelijk veel vertrouwen”.

Mega hectisch

Femke vervolgt: ,,Het duurde ruim een maand na de intake voordat de zorgverzekeraar de aanvraag had goedgekeurd, maar daarna konden we aan de slag. De eerste week was voor m’n gevoel mega hectisch, er kwam zoveel informatie op me af. Ze legden de formule van de behandeling uit en de kracht van meerdere behandelaars en begeleiders die zich met mij zouden bezighouden. Wat me gelijk opviel was dat ik nergens bij Revalis m’n verhaal opnieuw hoefde te doen. Elke behandelaar in huis wist wie ik was en waarvoor ik kwam. Iedereen had  zich goed ingelezen en kennelijk was er nauw overleg tussen de behandelaren. Een groot verschil met de behandelingen die ik ooit voor de Revalistijd had ondergaan. Hier voelde het voor mij als één grote gemeenschappelijk aanpak van mijn probleem.”

Weer vertrouwen

,,Zeker de therapieën die erop gericht zijn om meer inzicht te krijgen in jezelf en in je doen en laten, deze zijn zeker in het begin best wel emotioneel” vertelt Femke verder. ,,Maar het is erg verhelderend en een must om het hersteltraject succesvol te laten zijn. Je bent zelf degene die de veranderingen en verbeteringen doorzet. Bij Revalis geven ze de juiste handvatten om dat succesvol te kunnen doen en weer vertrouwen te krijgen. In het begin heb je bijvoorbeeld door je langdurige pijnklachten ook angst gekregen om je lijf te gebruiken, bijvoorbeeld om zware dingen te tillen, of zoals in mijn vak, kleine kinderen. Doordat je uit angst je ademhaling vastzet, verkrampt heel je lichaam. Door de therapie en oefeningen, heb ik nu weer vertrouwen in mijn lichaam gekregen en weet ik hoe ik daar veel beter mee om kan gaan. Ik ben nu ook anders gaan werken”.

Beter luisteren

Femke besluit: ,,Het hele traject bij Revalis duurde tien weken. Ik ging in die periode drie keer per week een dagdeel naar Revalis. Dat was vaak best intensief maar ik heb er echt veel baat bij gehad. Ik heb onder andere geleerd om beter te leren luisteren naar mezelf, dat ik ook best eens nee mag zeggen en dat ik mezelf niet teveel op moet leggen. Ook mijn partner heeft het als zeer positief ervaren. Hij vond dat ik weer meer de ‘oude Femke’ ben geworden, zoals we elkaar in het begin leerden kennen. Eigenlijk is het jammer dat je serieus pijn moet hebben om hier bij Revalis terecht te komen. Je zou iedereen die om wat voor reden ook wat in de knoop raakt met zichzelf zo’n ervaring gunnen”.

Meer Patientenverhalen

Chronische rugklachten

Revalis gaf mij een andere kijk op mijn rugklachten

Vrijwel iedereen zal in z’n leven wel eens pijn of ernstige vermoeidheid ervaren. Gelukkig is dat over het algemeen tijdelijk en kan men er redelijk mee leven. De meeste oorzaken zijn eenvoudig herleidbaar en met de juiste remedie kan men weer snel zonder klachten verder leven. Het gebeurt echter soms dat die klachten echter zo langdurig en ernstig zijn, dat deze het leven van de patiënt volledig beheersen. Vaak start dan voor hen een ellenlange zoektocht naar het vinden van de juiste behandelaar of instantie die kan helpen om de pijn te verlichten. Revalis Pijnkliniek in Den Bosch heeft zich ontwikkeld tot een interdisciplinair specialistisch centrum dat succesvol zorg biedt aan patiënten met complexe chronische pijn- en/of vermoeidheidproblemen. Een van de patiënten die baat vond bij de zorg die Revalis Pijnkliniek biedt is Femke Wisman (36) uit Vught.

Bedankkaart

Een fraai en creatief vormgegeven bedankkaart op het prikbord in de ontvangstruimte bij Revalis in Den Bosch vertelt eigenlijk het hele verhaal. Met kernwoorden als ‘topteam’, ‘een andere kijk’, ‘verhelderend’, ‘spiegel’, ‘emoties’, ‘zelfbewust’, ‘respect’, en ‘dank’ wordt precies aangeven hoe deze patiënt het behandeltraject ervaren heeft en wat het haar heeft gebracht. Femke Wisman, moeder van twee jonge kinderen en werkzaam in de kinderzorg had in mei 2018 dusdanige pijnklachten in haar rug dat ze niet in staat was om normaal te functioneren, laat staan te werken. Die klachten waren niet nieuw, integendeel. Al ruim 17 jaar tobde Femke met rugklachten. De remedie was veelal een beetje oplappen met fysiotherapie en dan weer door.

In het kaartje stond de tekst: 'De samenwerking is wat dit concept zo sterk maakt! Ik ben jullie dankbaar voor de wijze 'levenslessen', zoals ik het zie! Ik zal hier nog vaak aan terugdenken en mijn map wordt mijn steuntje in de rug!

Weinig soelaas

Totdat in mei 2018 de klachten weer zo erg waren dat opnieuw de huisarts werd geconsulteerd. Diagnose was een flinke hernia, maar de fysiotherapie en sport onder begeleiding brachten weinig soelaas. Femke: ,,Er moest echt iets anders gebeuren, want zo kon het niet langer. De huisarts adviseerde me om eens contact op te nemen met Revalis in Den Bosch. Zij zouden een andere manier van behandelen voorstaan. Ik dacht: ‘Baat het niet, dan schaadt het ook vast niet, veel erger dan dit kan het niet worden’. Kort daarna had ik een intake gesprek bij Revalis. Er werd me verteld: ‘We kunnen de pijn niet wegnemen, maar wel verlichten en je leren om er beter mee om te gaan’. Het eerlijke advies van een deskundig revalidatiearts gaf me eigenlijk gelijk veel vertrouwen”.

Mega hectisch

Femke vervolgt: ,,Het duurde ruim een maand na de intake voordat de zorgverzekeraar de aanvraag had goedgekeurd, maar daarna konden we aan de slag. De eerste week was voor m’n gevoel mega hectisch, er kwam zoveel informatie op me af. Ze legden de formule van de behandeling uit en de kracht van meerdere behandelaars en begeleiders die zich met mij zouden bezighouden. Wat me gelijk opviel was dat ik nergens bij Revalis m’n verhaal opnieuw hoefde te doen. Elke behandelaar in huis wist wie ik was en waarvoor ik kwam. Iedereen had  zich goed ingelezen en kennelijk was er nauw overleg tussen de behandelaren. Een groot verschil met de behandelingen die ik ooit voor de Revalistijd had ondergaan. Hier voelde het voor mij als één grote gemeenschappelijk aanpak van mijn probleem.”

Weer vertrouwen

,,Zeker de therapieën die erop gericht zijn om meer inzicht te krijgen in jezelf en in je doen en laten, deze zijn zeker in het begin best wel emotioneel” vertelt Femke verder. ,,Maar het is erg verhelderend en een must om het hersteltraject succesvol te laten zijn. Je bent zelf degene die de veranderingen en verbeteringen doorzet. Bij Revalis geven ze de juiste handvatten om dat succesvol te kunnen doen en weer vertrouwen te krijgen. In het begin heb je bijvoorbeeld door je langdurige pijnklachten ook angst gekregen om je lijf te gebruiken, bijvoorbeeld om zware dingen te tillen, of zoals in mijn vak, kleine kinderen. Doordat je uit angst je ademhaling vastzet, verkrampt heel je lichaam. Door de therapie en oefeningen, heb ik nu weer vertrouwen in mijn lichaam gekregen en weet ik hoe ik daar veel beter mee om kan gaan. Ik ben nu ook anders gaan werken”.

Beter luisteren

Femke besluit: ,,Het hele traject bij Revalis duurde tien weken. Ik ging in die periode drie keer per week een dagdeel naar Revalis. Dat was vaak best intensief maar ik heb er echt veel baat bij gehad. Ik heb onder andere geleerd om beter te leren luisteren naar mezelf, dat ik ook best eens nee mag zeggen en dat ik mezelf niet teveel op moet leggen. Ook mijn partner heeft het als zeer positief ervaren. Hij vond dat ik weer meer de ‘oude Femke’ ben geworden, zoals we elkaar in het begin leerden kennen. Eigenlijk is het jammer dat je serieus pijn moet hebben om hier bij Revalis terecht te komen. Je zou iedereen die om wat voor reden ook wat in de knoop raakt met zichzelf zo’n ervaring gunnen”.

Meer Patientenverhalen

Jarenlange vermoeidheid

Revalis gaf mij een andere kijk op mijn rugklachten

Vrijwel iedereen zal in z’n leven wel eens pijn of ernstige vermoeidheid ervaren. Gelukkig is dat over het algemeen tijdelijk en kan men er redelijk mee leven. De meeste oorzaken zijn eenvoudig herleidbaar en met de juiste remedie kan men weer snel zonder klachten verder leven. Het gebeurt echter soms dat die klachten echter zo langdurig en ernstig zijn, dat deze het leven van de patiënt volledig beheersen. Vaak start dan voor hen een ellenlange zoektocht naar het vinden van de juiste behandelaar of instantie die kan helpen om de pijn te verlichten. Revalis Pijnkliniek in Den Bosch heeft zich ontwikkeld tot een interdisciplinair specialistisch centrum dat succesvol zorg biedt aan patiënten met complexe chronische pijn- en/of vermoeidheidproblemen. Een van de patiënten die baat vond bij de zorg die Revalis Pijnkliniek biedt is Femke Wisman (36) uit Vught.

Bedankkaart

Een fraai en creatief vormgegeven bedankkaart op het prikbord in de ontvangstruimte bij Revalis in Den Bosch vertelt eigenlijk het hele verhaal. Met kernwoorden als ‘topteam’, ‘een andere kijk’, ‘verhelderend’, ‘spiegel’, ‘emoties’, ‘zelfbewust’, ‘respect’, en ‘dank’ wordt precies aangeven hoe deze patiënt het behandeltraject ervaren heeft en wat het haar heeft gebracht. Femke Wisman, moeder van twee jonge kinderen en werkzaam in de kinderzorg had in mei 2018 dusdanige pijnklachten in haar rug dat ze niet in staat was om normaal te functioneren, laat staan te werken. Die klachten waren niet nieuw, integendeel. Al ruim 17 jaar tobde Femke met rugklachten. De remedie was veelal een beetje oplappen met fysiotherapie en dan weer door.

In het kaartje stond de tekst: 'De samenwerking is wat dit concept zo sterk maakt! Ik ben jullie dankbaar voor de wijze 'levenslessen', zoals ik het zie! Ik zal hier nog vaak aan terugdenken en mijn map wordt mijn steuntje in de rug!

Weinig soelaas

Totdat in mei 2018 de klachten weer zo erg waren dat opnieuw de huisarts werd geconsulteerd. Diagnose was een flinke hernia, maar de fysiotherapie en sport onder begeleiding brachten weinig soelaas. Femke: ,,Er moest echt iets anders gebeuren, want zo kon het niet langer. De huisarts adviseerde me om eens contact op te nemen met Revalis in Den Bosch. Zij zouden een andere manier van behandelen voorstaan. Ik dacht: ‘Baat het niet, dan schaadt het ook vast niet, veel erger dan dit kan het niet worden’. Kort daarna had ik een intake gesprek bij Revalis. Er werd me verteld: ‘We kunnen de pijn niet wegnemen, maar wel verlichten en je leren om er beter mee om te gaan’. Het eerlijke advies van een deskundig revalidatiearts gaf me eigenlijk gelijk veel vertrouwen”.

Mega hectisch

Femke vervolgt: ,,Het duurde ruim een maand na de intake voordat de zorgverzekeraar de aanvraag had goedgekeurd, maar daarna konden we aan de slag. De eerste week was voor m’n gevoel mega hectisch, er kwam zoveel informatie op me af. Ze legden de formule van de behandeling uit en de kracht van meerdere behandelaars en begeleiders die zich met mij zouden bezighouden. Wat me gelijk opviel was dat ik nergens bij Revalis m’n verhaal opnieuw hoefde te doen. Elke behandelaar in huis wist wie ik was en waarvoor ik kwam. Iedereen had  zich goed ingelezen en kennelijk was er nauw overleg tussen de behandelaren. Een groot verschil met de behandelingen die ik ooit voor de Revalistijd had ondergaan. Hier voelde het voor mij als één grote gemeenschappelijk aanpak van mijn probleem.”

Weer vertrouwen

,,Zeker de therapieën die erop gericht zijn om meer inzicht te krijgen in jezelf en in je doen en laten, deze zijn zeker in het begin best wel emotioneel” vertelt Femke verder. ,,Maar het is erg verhelderend en een must om het hersteltraject succesvol te laten zijn. Je bent zelf degene die de veranderingen en verbeteringen doorzet. Bij Revalis geven ze de juiste handvatten om dat succesvol te kunnen doen en weer vertrouwen te krijgen. In het begin heb je bijvoorbeeld door je langdurige pijnklachten ook angst gekregen om je lijf te gebruiken, bijvoorbeeld om zware dingen te tillen, of zoals in mijn vak, kleine kinderen. Doordat je uit angst je ademhaling vastzet, verkrampt heel je lichaam. Door de therapie en oefeningen, heb ik nu weer vertrouwen in mijn lichaam gekregen en weet ik hoe ik daar veel beter mee om kan gaan. Ik ben nu ook anders gaan werken”.

Beter luisteren

Femke besluit: ,,Het hele traject bij Revalis duurde tien weken. Ik ging in die periode drie keer per week een dagdeel naar Revalis. Dat was vaak best intensief maar ik heb er echt veel baat bij gehad. Ik heb onder andere geleerd om beter te leren luisteren naar mezelf, dat ik ook best eens nee mag zeggen en dat ik mezelf niet teveel op moet leggen. Ook mijn partner heeft het als zeer positief ervaren. Hij vond dat ik weer meer de ‘oude Femke’ ben geworden, zoals we elkaar in het begin leerden kennen. Eigenlijk is het jammer dat je serieus pijn moet hebben om hier bij Revalis terecht te komen. Je zou iedereen die om wat voor reden ook wat in de knoop raakt met zichzelf zo’n ervaring gunnen”.

Meer Patientenverhalen

Gebroken rugwervels

Revalis gaf mij een andere kijk op mijn rugklachten

Vrijwel iedereen zal in z’n leven wel eens pijn of ernstige vermoeidheid ervaren. Gelukkig is dat over het algemeen tijdelijk en kan men er redelijk mee leven. De meeste oorzaken zijn eenvoudig herleidbaar en met de juiste remedie kan men weer snel zonder klachten verder leven. Het gebeurt echter soms dat die klachten echter zo langdurig en ernstig zijn, dat deze het leven van de patiënt volledig beheersen. Vaak start dan voor hen een ellenlange zoektocht naar het vinden van de juiste behandelaar of instantie die kan helpen om de pijn te verlichten. Revalis Pijnkliniek in Den Bosch heeft zich ontwikkeld tot een interdisciplinair specialistisch centrum dat succesvol zorg biedt aan patiënten met complexe chronische pijn- en/of vermoeidheidproblemen. Een van de patiënten die baat vond bij de zorg die Revalis Pijnkliniek biedt is Femke Wisman (36) uit Vught.

Bedankkaart

Een fraai en creatief vormgegeven bedankkaart op het prikbord in de ontvangstruimte bij Revalis in Den Bosch vertelt eigenlijk het hele verhaal. Met kernwoorden als ‘topteam’, ‘een andere kijk’, ‘verhelderend’, ‘spiegel’, ‘emoties’, ‘zelfbewust’, ‘respect’, en ‘dank’ wordt precies aangeven hoe deze patiënt het behandeltraject ervaren heeft en wat het haar heeft gebracht. Femke Wisman, moeder van twee jonge kinderen en werkzaam in de kinderzorg had in mei 2018 dusdanige pijnklachten in haar rug dat ze niet in staat was om normaal te functioneren, laat staan te werken. Die klachten waren niet nieuw, integendeel. Al ruim 17 jaar tobde Femke met rugklachten. De remedie was veelal een beetje oplappen met fysiotherapie en dan weer door.

In het kaartje stond de tekst: 'De samenwerking is wat dit concept zo sterk maakt! Ik ben jullie dankbaar voor de wijze 'levenslessen', zoals ik het zie! Ik zal hier nog vaak aan terugdenken en mijn map wordt mijn steuntje in de rug!

Weinig soelaas

Totdat in mei 2018 de klachten weer zo erg waren dat opnieuw de huisarts werd geconsulteerd. Diagnose was een flinke hernia, maar de fysiotherapie en sport onder begeleiding brachten weinig soelaas. Femke: ,,Er moest echt iets anders gebeuren, want zo kon het niet langer. De huisarts adviseerde me om eens contact op te nemen met Revalis in Den Bosch. Zij zouden een andere manier van behandelen voorstaan. Ik dacht: ‘Baat het niet, dan schaadt het ook vast niet, veel erger dan dit kan het niet worden’. Kort daarna had ik een intake gesprek bij Revalis. Er werd me verteld: ‘We kunnen de pijn niet wegnemen, maar wel verlichten en je leren om er beter mee om te gaan’. Het eerlijke advies van een deskundig revalidatiearts gaf me eigenlijk gelijk veel vertrouwen”.

Mega hectisch

Femke vervolgt: ,,Het duurde ruim een maand na de intake voordat de zorgverzekeraar de aanvraag had goedgekeurd, maar daarna konden we aan de slag. De eerste week was voor m’n gevoel mega hectisch, er kwam zoveel informatie op me af. Ze legden de formule van de behandeling uit en de kracht van meerdere behandelaars en begeleiders die zich met mij zouden bezighouden. Wat me gelijk opviel was dat ik nergens bij Revalis m’n verhaal opnieuw hoefde te doen. Elke behandelaar in huis wist wie ik was en waarvoor ik kwam. Iedereen had  zich goed ingelezen en kennelijk was er nauw overleg tussen de behandelaren. Een groot verschil met de behandelingen die ik ooit voor de Revalistijd had ondergaan. Hier voelde het voor mij als één grote gemeenschappelijk aanpak van mijn probleem.”

Weer vertrouwen

,,Zeker de therapieën die erop gericht zijn om meer inzicht te krijgen in jezelf en in je doen en laten, deze zijn zeker in het begin best wel emotioneel” vertelt Femke verder. ,,Maar het is erg verhelderend en een must om het hersteltraject succesvol te laten zijn. Je bent zelf degene die de veranderingen en verbeteringen doorzet. Bij Revalis geven ze de juiste handvatten om dat succesvol te kunnen doen en weer vertrouwen te krijgen. In het begin heb je bijvoorbeeld door je langdurige pijnklachten ook angst gekregen om je lijf te gebruiken, bijvoorbeeld om zware dingen te tillen, of zoals in mijn vak, kleine kinderen. Doordat je uit angst je ademhaling vastzet, verkrampt heel je lichaam. Door de therapie en oefeningen, heb ik nu weer vertrouwen in mijn lichaam gekregen en weet ik hoe ik daar veel beter mee om kan gaan. Ik ben nu ook anders gaan werken”.

Beter luisteren

Femke besluit: ,,Het hele traject bij Revalis duurde tien weken. Ik ging in die periode drie keer per week een dagdeel naar Revalis. Dat was vaak best intensief maar ik heb er echt veel baat bij gehad. Ik heb onder andere geleerd om beter te leren luisteren naar mezelf, dat ik ook best eens nee mag zeggen en dat ik mezelf niet teveel op moet leggen. Ook mijn partner heeft het als zeer positief ervaren. Hij vond dat ik weer meer de ‘oude Femke’ ben geworden, zoals we elkaar in het begin leerden kennen. Eigenlijk is het jammer dat je serieus pijn moet hebben om hier bij Revalis terecht te komen. Je zou iedereen die om wat voor reden ook wat in de knoop raakt met zichzelf zo’n ervaring gunnen”.

Meer Patientenverhalen

Whiplash Associated Disorder (WAD)

Revalis gaf mij een andere kijk op mijn rugklachten

Vrijwel iedereen zal in z’n leven wel eens pijn of ernstige vermoeidheid ervaren. Gelukkig is dat over het algemeen tijdelijk en kan men er redelijk mee leven. De meeste oorzaken zijn eenvoudig herleidbaar en met de juiste remedie kan men weer snel zonder klachten verder leven. Het gebeurt echter soms dat die klachten echter zo langdurig en ernstig zijn, dat deze het leven van de patiënt volledig beheersen. Vaak start dan voor hen een ellenlange zoektocht naar het vinden van de juiste behandelaar of instantie die kan helpen om de pijn te verlichten. Revalis Pijnkliniek in Den Bosch heeft zich ontwikkeld tot een interdisciplinair specialistisch centrum dat succesvol zorg biedt aan patiënten met complexe chronische pijn- en/of vermoeidheidproblemen. Een van de patiënten die baat vond bij de zorg die Revalis Pijnkliniek biedt is Femke Wisman (36) uit Vught.

Bedankkaart

Een fraai en creatief vormgegeven bedankkaart op het prikbord in de ontvangstruimte bij Revalis in Den Bosch vertelt eigenlijk het hele verhaal. Met kernwoorden als ‘topteam’, ‘een andere kijk’, ‘verhelderend’, ‘spiegel’, ‘emoties’, ‘zelfbewust’, ‘respect’, en ‘dank’ wordt precies aangeven hoe deze patiënt het behandeltraject ervaren heeft en wat het haar heeft gebracht. Femke Wisman, moeder van twee jonge kinderen en werkzaam in de kinderzorg had in mei 2018 dusdanige pijnklachten in haar rug dat ze niet in staat was om normaal te functioneren, laat staan te werken. Die klachten waren niet nieuw, integendeel. Al ruim 17 jaar tobde Femke met rugklachten. De remedie was veelal een beetje oplappen met fysiotherapie en dan weer door.

In het kaartje stond de tekst: 'De samenwerking is wat dit concept zo sterk maakt! Ik ben jullie dankbaar voor de wijze 'levenslessen', zoals ik het zie! Ik zal hier nog vaak aan terugdenken en mijn map wordt mijn steuntje in de rug!

Weinig soelaas

Totdat in mei 2018 de klachten weer zo erg waren dat opnieuw de huisarts werd geconsulteerd. Diagnose was een flinke hernia, maar de fysiotherapie en sport onder begeleiding brachten weinig soelaas. Femke: ,,Er moest echt iets anders gebeuren, want zo kon het niet langer. De huisarts adviseerde me om eens contact op te nemen met Revalis in Den Bosch. Zij zouden een andere manier van behandelen voorstaan. Ik dacht: ‘Baat het niet, dan schaadt het ook vast niet, veel erger dan dit kan het niet worden’. Kort daarna had ik een intake gesprek bij Revalis. Er werd me verteld: ‘We kunnen de pijn niet wegnemen, maar wel verlichten en je leren om er beter mee om te gaan’. Het eerlijke advies van een deskundig revalidatiearts gaf me eigenlijk gelijk veel vertrouwen”.

Mega hectisch

Femke vervolgt: ,,Het duurde ruim een maand na de intake voordat de zorgverzekeraar de aanvraag had goedgekeurd, maar daarna konden we aan de slag. De eerste week was voor m’n gevoel mega hectisch, er kwam zoveel informatie op me af. Ze legden de formule van de behandeling uit en de kracht van meerdere behandelaars en begeleiders die zich met mij zouden bezighouden. Wat me gelijk opviel was dat ik nergens bij Revalis m’n verhaal opnieuw hoefde te doen. Elke behandelaar in huis wist wie ik was en waarvoor ik kwam. Iedereen had  zich goed ingelezen en kennelijk was er nauw overleg tussen de behandelaren. Een groot verschil met de behandelingen die ik ooit voor de Revalistijd had ondergaan. Hier voelde het voor mij als één grote gemeenschappelijk aanpak van mijn probleem.”

Weer vertrouwen

,,Zeker de therapieën die erop gericht zijn om meer inzicht te krijgen in jezelf en in je doen en laten, deze zijn zeker in het begin best wel emotioneel” vertelt Femke verder. ,,Maar het is erg verhelderend en een must om het hersteltraject succesvol te laten zijn. Je bent zelf degene die de veranderingen en verbeteringen doorzet. Bij Revalis geven ze de juiste handvatten om dat succesvol te kunnen doen en weer vertrouwen te krijgen. In het begin heb je bijvoorbeeld door je langdurige pijnklachten ook angst gekregen om je lijf te gebruiken, bijvoorbeeld om zware dingen te tillen, of zoals in mijn vak, kleine kinderen. Doordat je uit angst je ademhaling vastzet, verkrampt heel je lichaam. Door de therapie en oefeningen, heb ik nu weer vertrouwen in mijn lichaam gekregen en weet ik hoe ik daar veel beter mee om kan gaan. Ik ben nu ook anders gaan werken”.

Beter luisteren

Femke besluit: ,,Het hele traject bij Revalis duurde tien weken. Ik ging in die periode drie keer per week een dagdeel naar Revalis. Dat was vaak best intensief maar ik heb er echt veel baat bij gehad. Ik heb onder andere geleerd om beter te leren luisteren naar mezelf, dat ik ook best eens nee mag zeggen en dat ik mezelf niet teveel op moet leggen. Ook mijn partner heeft het als zeer positief ervaren. Hij vond dat ik weer meer de ‘oude Femke’ ben geworden, zoals we elkaar in het begin leerden kennen. Eigenlijk is het jammer dat je serieus pijn moet hebben om hier bij Revalis terecht te komen. Je zou iedereen die om wat voor reden ook wat in de knoop raakt met zichzelf zo’n ervaring gunnen”.

Meer Patientenverhalen

Schouderbreuk

Revalis gaf mij een andere kijk op mijn rugklachten

Vrijwel iedereen zal in z’n leven wel eens pijn of ernstige vermoeidheid ervaren. Gelukkig is dat over het algemeen tijdelijk en kan men er redelijk mee leven. De meeste oorzaken zijn eenvoudig herleidbaar en met de juiste remedie kan men weer snel zonder klachten verder leven. Het gebeurt echter soms dat die klachten echter zo langdurig en ernstig zijn, dat deze het leven van de patiënt volledig beheersen. Vaak start dan voor hen een ellenlange zoektocht naar het vinden van de juiste behandelaar of instantie die kan helpen om de pijn te verlichten. Revalis Pijnkliniek in Den Bosch heeft zich ontwikkeld tot een interdisciplinair specialistisch centrum dat succesvol zorg biedt aan patiënten met complexe chronische pijn- en/of vermoeidheidproblemen. Een van de patiënten die baat vond bij de zorg die Revalis Pijnkliniek biedt is Femke Wisman (36) uit Vught.

Bedankkaart

Een fraai en creatief vormgegeven bedankkaart op het prikbord in de ontvangstruimte bij Revalis in Den Bosch vertelt eigenlijk het hele verhaal. Met kernwoorden als ‘topteam’, ‘een andere kijk’, ‘verhelderend’, ‘spiegel’, ‘emoties’, ‘zelfbewust’, ‘respect’, en ‘dank’ wordt precies aangeven hoe deze patiënt het behandeltraject ervaren heeft en wat het haar heeft gebracht. Femke Wisman, moeder van twee jonge kinderen en werkzaam in de kinderzorg had in mei 2018 dusdanige pijnklachten in haar rug dat ze niet in staat was om normaal te functioneren, laat staan te werken. Die klachten waren niet nieuw, integendeel. Al ruim 17 jaar tobde Femke met rugklachten. De remedie was veelal een beetje oplappen met fysiotherapie en dan weer door.

In het kaartje stond de tekst: 'De samenwerking is wat dit concept zo sterk maakt! Ik ben jullie dankbaar voor de wijze 'levenslessen', zoals ik het zie! Ik zal hier nog vaak aan terugdenken en mijn map wordt mijn steuntje in de rug!

Weinig soelaas

Totdat in mei 2018 de klachten weer zo erg waren dat opnieuw de huisarts werd geconsulteerd. Diagnose was een flinke hernia, maar de fysiotherapie en sport onder begeleiding brachten weinig soelaas. Femke: ,,Er moest echt iets anders gebeuren, want zo kon het niet langer. De huisarts adviseerde me om eens contact op te nemen met Revalis in Den Bosch. Zij zouden een andere manier van behandelen voorstaan. Ik dacht: ‘Baat het niet, dan schaadt het ook vast niet, veel erger dan dit kan het niet worden’. Kort daarna had ik een intake gesprek bij Revalis. Er werd me verteld: ‘We kunnen de pijn niet wegnemen, maar wel verlichten en je leren om er beter mee om te gaan’. Het eerlijke advies van een deskundig revalidatiearts gaf me eigenlijk gelijk veel vertrouwen”.

Mega hectisch

Femke vervolgt: ,,Het duurde ruim een maand na de intake voordat de zorgverzekeraar de aanvraag had goedgekeurd, maar daarna konden we aan de slag. De eerste week was voor m’n gevoel mega hectisch, er kwam zoveel informatie op me af. Ze legden de formule van de behandeling uit en de kracht van meerdere behandelaars en begeleiders die zich met mij zouden bezighouden. Wat me gelijk opviel was dat ik nergens bij Revalis m’n verhaal opnieuw hoefde te doen. Elke behandelaar in huis wist wie ik was en waarvoor ik kwam. Iedereen had  zich goed ingelezen en kennelijk was er nauw overleg tussen de behandelaren. Een groot verschil met de behandelingen die ik ooit voor de Revalistijd had ondergaan. Hier voelde het voor mij als één grote gemeenschappelijk aanpak van mijn probleem.”

Weer vertrouwen

,,Zeker de therapieën die erop gericht zijn om meer inzicht te krijgen in jezelf en in je doen en laten, deze zijn zeker in het begin best wel emotioneel” vertelt Femke verder. ,,Maar het is erg verhelderend en een must om het hersteltraject succesvol te laten zijn. Je bent zelf degene die de veranderingen en verbeteringen doorzet. Bij Revalis geven ze de juiste handvatten om dat succesvol te kunnen doen en weer vertrouwen te krijgen. In het begin heb je bijvoorbeeld door je langdurige pijnklachten ook angst gekregen om je lijf te gebruiken, bijvoorbeeld om zware dingen te tillen, of zoals in mijn vak, kleine kinderen. Doordat je uit angst je ademhaling vastzet, verkrampt heel je lichaam. Door de therapie en oefeningen, heb ik nu weer vertrouwen in mijn lichaam gekregen en weet ik hoe ik daar veel beter mee om kan gaan. Ik ben nu ook anders gaan werken”.

Beter luisteren

Femke besluit: ,,Het hele traject bij Revalis duurde tien weken. Ik ging in die periode drie keer per week een dagdeel naar Revalis. Dat was vaak best intensief maar ik heb er echt veel baat bij gehad. Ik heb onder andere geleerd om beter te leren luisteren naar mezelf, dat ik ook best eens nee mag zeggen en dat ik mezelf niet teveel op moet leggen. Ook mijn partner heeft het als zeer positief ervaren. Hij vond dat ik weer meer de ‘oude Femke’ ben geworden, zoals we elkaar in het begin leerden kennen. Eigenlijk is het jammer dat je serieus pijn moet hebben om hier bij Revalis terecht te komen. Je zou iedereen die om wat voor reden ook wat in de knoop raakt met zichzelf zo’n ervaring gunnen”.

Meer Patientenverhalen

Het Guillain-Barré syndroom

Oud-patiënte Stephanie: "‘Op een gegeven moment ben je moe van alles, ook van de vele teleurstellingen die je moet verwerken.’"

IK HAD al snel het gevoel ‘hier kan ik echt wat mee’

Veel mensen ervaren in hun leven wel eens pijn of vermoeidheid. Veel oorzaken zijn gemakkelijk herleidbaar en met de juiste remedie kan men weer spoedig, zonder serieuze klachten verder leven. Het gebeurt echter soms dat die klachten zo langdurig en ernstig zijn, dat deze het leven van de patiënt volledig beheersen. Niet zelden start dan een haast eindeloze zoektocht naar het vinden van de juiste behandelaar of instantie die helpt om de pijn of vermoeidheid te verlichten. Revalis in Den Bosch heeft zich ontwikkeld tot een interdisciplinair specialistisch centrum dat succesvol zorg biedt aan patiënten met complexe chronische pijn- en/of vermoeidheid. Revalis werkt vanuit het biopsychosociaal model en heeft zich tot doel gesteld de kwaliteit van leven van hun patiënten te verbeteren. Afhankelijk van de oorzaak van deze problemen volgen patiënten een traject poliklinische revalidatie of een traject medische psychologie. Oud-patiënte Stephanie (32) uit Geldermalsen is een van de patiënten die echt baat vond bij de zorg die Revalis biedt.

het Guillain-Barré syndroom (GBS)

In heel veel dingen zat het leven voor Stephanie mee. Gelukkig getrouwd, moeder van een gezonde peuter en 35 weken zwanger van de tweede, een mooie baan als kandidaat-notaris, toen ze plotseling ziek werd. Het bleek een auto-immuun aandoening die een aanslag pleegde op haar zenuwstelsel en daarmee haar wereld compleet op z’n kop zette. Het werd gediagnosticeerd als het Guillain-Barré syndroom (GBS). De ziekte zorgde in een mum van tijd onder andere voor een dubbelzijdige gezichtsverlamming en spierzwakte in haar hele lijf. Net als veel patiënten herstelde Stephanie grotendeels van GBS, maar hield wel restverschijnselen. Het grootste struikelblok bleef een sterk verminderde conditie en ernstige vermoeidheid die haar leven beheerste.

energieniveau van een oud omaatje

Stephanie: ,,Als ik terugkijk op de afgelopen twee-en-een-half jaar kan ik het niet anders omschrijven dan chaos, onrust en een enorme opgave om als moeder van een gezin de dag door zien te komen. Dankzij veel therapie is de spierzwakte inmiddels zo goed als verdwenen en ook m’n gezicht doet weer grotendeels wat ik wil. Wat wel overbleef was een energieniveau van een oud omaatje. Alleen ben ik nog maar 32 jaar en heb ik inmiddels een kleuter en peuter om voor te zorgen. Tot eind vorig jaar merkte ik fysiek nog nauwelijks herstel. Mijn focus was, onbewust, vooral gericht op alles wat me niet meer lukte en wat ik allemaal niet meer kon. Ik verzon telkens weer een behandeling of therapie waarvan ik dacht dat het me weer vooruit zou helpen, hartstikke vermoeiend zie ik nu achteraf. Ik was zo boos maar kon niemand de schuld geven, het voelde alsof mijn lijf me in de steek liet. Omdat ik enorm weinig energie had spaarde ik al m’n energie voor m’n therapieën. Daardoor skipte ik eigenlijk alle echt leuke dingen en als ik dan toch een keer iets leuks deed, ergerde ik me er eigenlijk vooral aan dat ik op een aangepaste manier moest doen. De dagen erna baalde ik van de fysieke terugval die dat uitstapje veroorzaakte. Er was eigenlijk bijna niks meer echt leuk op die manier.”

een persoonlijk traject

Stephanie vervolgt: ,,Op een gegeven moment ben je echt moe van alles, ook van de vele teleurstellingen die je moet verwerken. De praktijkondersteuner van onze huisartsenpraktijk wees me op het bestaan van Revalis omdat ik aan alle kanten vastliep. Ik was in eerste instantie nogal sceptisch omdat ik aan het begin van mijn ziekteperiode al een revalidatietraject had gevolgd en op dat moment dus twijfelde aan het nut ervan. Aan de andere kant; slechter kon het niet worden dus waarom zou ik het niet proberen? Via de website maakte ik kennis met Revalis en het totaalpakket van hun zorgaanbod. Dat sprak me wel aan. Al snel had ik het gevoel bij Revalis; hier kan ik echt wat mee. Het waren tien intensieve weken, maar ik ben heel blij dat ik het traject gevolgd heb, want ik heb er zoveel aan gehad. Het is een jong en betrokken team. In het begin heb je groepssessies met veel achtergrondinformatie en later zijn het individuele sessies. Tijdens de groepssessies spreek je lotgenootjes en dat is heel fijn. Je voelt je toch vaak best onbegrepen dus dan is het heel prettig om mensen te leren kennen die je verhaal begrijpen. Het is een heel persoonlijk traject, waarbij jouw trajectcoördinator elke week met je evalueert. In die evaluatie worden dan de punten aangestipt waar je de komende week aan wilt werken en zo krijgen de komende sessies dan weer vorm.”

zelf weer de regie kunnen nemen

,,Wat mij, naast de gesprekken, echt hielp waren de fysieke oefeningen die voor mij echte eyeopeners waren. Ze gaven mij bijvoorbeeld het inzicht dat vermoeidheid niet helemaal meer weg te nemen is en een onderdeel van mijn leven is geworden. Met dat inzicht kan ik nieuwe dingen aan mijn leven toevoegen om de vermoeidheid meer op de achtergrond te plaatsen. Ik was me niet bewust van mijn gedachten en patronen. Dankzij het traject zie ik in dat ik zelf weer de regie kan nemen en lichtpuntjes kan creëren. Ik zie nu in dat als ik mijn lijf de schuld blijf geven, ik veel te hard voor mezelf blijf. Inmiddels heb ik denk ik de strijdbijl begraven en zie ik het meer als domme pech. Er is geen schuldige. Ik wilde eigenlijk de hele tijd mijn ziekte het liefst wegmoffelen maar zie nu in dat het geen zin heeft om langer weg te kijken en dat ik de muur die ik onbewust opgetrokken heb beter kan laten zakken. Het is zoals het is, en dan kan ik er maar beter het beste van proberen te maken”.

beter met de vermoeidheid kunnen omgaan

,,Ik had voor mijn ziekte geen echte hobby’s thuis, ik zocht mijn ontspanning veelal buitenshuis, maar bovenal waren mijn werk en gezin alles voor me” besluit Stephanie haar verhaal. ,,Revalis heeft ervoor gezorgd dat ik thuis een nieuwe bezigheid heb gevonden. Ik maak gelukspoppetjes en doneer de opbrengst aan het spierfonds voor onderzoek naar GBS. Vroeger zou ik hier nooit de rust voor gehad hebben. Deze ‘jubelpoppies’ staan voor mij symbool dat geluk vaak juist in kleine dingen zit. Je moet het alleen wel willen zien. Revalis kwam voor mij op het juiste moment, eerder had ik veel dingen waarschijnlijk weggewuifd. Ik heb dankzij het geweldige team van Revalis nu veel meer rust in mijn hoofd en zit daardoor weer beter in mijn vel. Ik kan echt zeggen dat ik enorm veel van ze geleerd heb en nu beter met de vermoeidheid kan omgaan. Ik kan daardoor weer oprecht genieten van mooie dingen in m’n leven”.

Meer Patiëntenverhalen:

De kracht van het totaalpakket

Oud-patiënt Evert Lambooij: ‘ik heb hier geleerd om weer grenzen te verleggen en door soms wat minder te doen, wat meer te kunnen in het dagelijkse leven’

Bij Revalis draait het om de kracht van het totaalpakket

Iedereen heeft wel eens pijn of ernstige vermoeidheid ervaren in zijn of haar leven. Meestal is dat tijdelijke aard en kan men er redelijk mee leven. De oorzaak is dan eenvoudig herleidbaar en met de juiste remedie is men weer volledig hersteld op de been. Het kan echter soms ook dat die klachten zo langdurig en ernstig zijn, dat deze het leven volledig beheersen. Voor hen is het dan meestal een lange zoektocht om de juiste behandelaar of het instituut te vinden die kan helpen om de pijn te verlichten. Revalis Pijnkliniek in Den Bosch heeft zich ontwikkeld tot een interdisciplinair specialistisch centrum dat succesvol zorg biedt aan patiënten met complexe chronische pijn- en/of vermoeidheidproblemen. Een van de patiënten die ook baat vond bij de zorg die Revalis Pijnkliniek biedt is Evert Lambooij (58) uit Veghel, getrouwd en vader van drie zonen.

Tot niets meer in staat

Als de potige kerel voorafgaande aan het gesprek voor ons de trap op snelt, herinnert eigenlijk niets meer aan de moeizame wijze waarop hij tot voor kort nog door het leven bewoog. Alleen met behulp van een stok en z’n scootmobiel wist hij zich enigszins te verplaatsen. Honderd meter was te voet wel echt de maximale afstand. En dat was alleen op de zeldzame dagen dat hij zich enigszins kon bewegen, want niet zelden was hij dagenlang vanwege hevige pijnklachten aan rug, nek, schouders, handen en benen aan bed gekluisterd. Hij moest dan zeer zware pijnstillers (morfine) slikken om de pijn enigszins dragelijk te houden en was dan tot niets meer in staat. En het was bepaald niet een kortstondige aandoening waar deze man aan leed.

Onvoldoende verlichting fysiotherapie

Evert vertelt: ,,Ik was op mijn 24ste actief als huisschilder, maar toen ik op een kwade dag tijdens het werk iets te enthousiast van een steiger sprong, voelde ik een flinke pijnscheut in m’n rug. Wat in eerste instantie nog afgedaan werd als een verrekte spier, bleek een hernia. De fysiotherapie bracht onvoldoende verlichting, waarna een operatie de oplossing zou moeten bieden. Dat liep niet goed af. De operatie mislukte en ik bleef pijn houden. Het werken als schilder lukte niet meer en toen het uiteindelijk weer wat beter met me ging kreeg ik een nieuwe baan in een schilderswinkel.”

Een tweede hernia

,,Zo’n acht jaar later liep ik daar, na een misstap op de trap in de winkel, opnieuw een hernia op. Er volgde een tweede operatie, maar ook daarna bleef ik constant pijn houden. Werken lukte niet meer dus ik kwam thuis te zitten. Kort daarna werd ook nog reuma bij mij geconstateerd. Als ik de ene dag ook maar iets over de grens ging met een activiteit, moest ik dat de volgende dagen bezuren. De morfine zorgde er dan weliswaar voor dat ik geen pijn voelde, maar er was dan ook geen enkele activiteit. Dat had ook consequenties voor m’n sociale leven. Ik was mijn gezin tot last, zo ervaarde ik dat. De situatie en de medicijnen zorgden ook voor klachten van depressieve aard. Kortom, het ging echt niet goed met me.”

nog één keer de pijnpoli

,,In het najaar van 2018 wilde ik nog één keer de pijnpoli van ziekenhuis Bernhoven in Uden bezoeken, om te kijken of men nog een therapie voor mij had. Zo niet, dan was ik er echt klaar mee. De behandelende anesthesioloog van het ziekenhuis adviseerde mij toen om contact op te nemen met Revalis in Den Bosch. Daar zouden ze niet alleen naar het lichamelijk stuk van mijn aandoening kijken, maar meer naar het totale plaatje. Achteraf gezien bleek dat een geweldige suggestie. Ik ben na de intake echt super gemotiveerd aan de slag gegaan bij Revalis. En het gaat hier echt om de kracht van het totaalpakket. Alles komt aan bod tijdens verschillende soorten therapieën. Wie ik als mens ben, m’n omgeving, hoe ik in het leven sta, m’n fysieke beperkingen en m’n mogelijkheden. Ik heb hier echt grenzen leren te verleggen of zelfs geleerd er soms overheen te stappen.”

Mijn vrijheid terug

Evert besluit: ,,Halverwege het tien weken durende traject had ik wel even een dip, maar de therapeut zei dan: ‘Kom, laten we gaan wandelen!’ Ik heb ongelooflijk veel baat gehad bij het traject dat Revalis me heeft geboden. Het is niet zo dat ik pijnloos ben, maar ik heb geleerd om er goed mee om te gaan en door soms wat minder te doen, daarna wat meer te kunnen. En m’n omgeving? Die snapt er geen fluit van. Ik gebruik nog wel m’n scootmobiel, maar dan om ergens een boswandeling van een uur te maken. Ook ga ik nu drie keer in de week naar de sportschool om m’n spieren te trainen. Ik heb weer een stuk van mijn vrijheid terug en kan thuis een bijdrage leveren aan het huishouden. Dat had ik vooraf nooit durven dromen.”

Meer patientenverhalen

Revalis gaf mij een andere kijk op mijn rugklachten

Revalis gaf mij een andere kijk op mijn rugklachten

Vrijwel iedereen zal in z’n leven wel eens pijn of ernstige vermoeidheid ervaren. Gelukkig is dat over het algemeen tijdelijk en kan men er redelijk mee leven. De meeste oorzaken zijn eenvoudig herleidbaar en met de juiste remedie kan men weer snel zonder klachten verder leven. Het gebeurt echter soms dat die klachten echter zo langdurig en ernstig zijn, dat deze het leven van de patiënt volledig beheersen. Vaak start dan voor hen een ellenlange zoektocht naar het vinden van de juiste behandelaar of instantie die kan helpen om de pijn te verlichten. Revalis Pijnkliniek in Den Bosch heeft zich ontwikkeld tot een interdisciplinair specialistisch centrum dat succesvol zorg biedt aan patiënten met complexe chronische pijn- en/of vermoeidheidproblemen. Een van de patiënten die baat vond bij de zorg die Revalis Pijnkliniek biedt is Femke Wisman (36) uit Vught.

Bedankkaart

Een fraai en creatief vormgegeven bedankkaart op het prikbord in de ontvangstruimte bij Revalis in Den Bosch vertelt eigenlijk het hele verhaal. Met kernwoorden als ‘topteam’, ‘een andere kijk’, ‘verhelderend’, ‘spiegel’, ‘emoties’, ‘zelfbewust’, ‘respect’, en ‘dank’ wordt precies aangeven hoe deze patiënt het behandeltraject ervaren heeft en wat het haar heeft gebracht. Femke Wisman, moeder van twee jonge kinderen en werkzaam in de kinderzorg had in mei 2018 dusdanige pijnklachten in haar rug dat ze niet in staat was om normaal te functioneren, laat staan te werken. Die klachten waren niet nieuw, integendeel. Al ruim 17 jaar tobde Femke met rugklachten. De remedie was veelal een beetje oplappen met fysiotherapie en dan weer door.

In het kaartje stond de tekst: 'De samenwerking is wat dit concept zo sterk maakt! Ik ben jullie dankbaar voor de wijze 'levenslessen', zoals ik het zie! Ik zal hier nog vaak aan terugdenken en mijn map wordt mijn steuntje in de rug!

Weinig soelaas

Totdat in mei 2018 de klachten weer zo erg waren dat opnieuw de huisarts werd geconsulteerd. Diagnose was een flinke hernia, maar de fysiotherapie en sport onder begeleiding brachten weinig soelaas. Femke: ,,Er moest echt iets anders gebeuren, want zo kon het niet langer. De huisarts adviseerde me om eens contact op te nemen met Revalis in Den Bosch. Zij zouden een andere manier van behandelen voorstaan. Ik dacht: ‘Baat het niet, dan schaadt het ook vast niet, veel erger dan dit kan het niet worden’. Kort daarna had ik een intake gesprek bij Revalis. Er werd me verteld: ‘We kunnen de pijn niet wegnemen, maar wel verlichten en je leren om er beter mee om te gaan’. Het eerlijke advies van een deskundig revalidatiearts gaf me eigenlijk gelijk veel vertrouwen”.

Mega hectisch

Femke vervolgt: ,,Het duurde ruim een maand na de intake voordat de zorgverzekeraar de aanvraag had goedgekeurd, maar daarna konden we aan de slag. De eerste week was voor m’n gevoel mega hectisch, er kwam zoveel informatie op me af. Ze legden de formule van de behandeling uit en de kracht van meerdere behandelaars en begeleiders die zich met mij zouden bezighouden. Wat me gelijk opviel was dat ik nergens bij Revalis m’n verhaal opnieuw hoefde te doen. Elke behandelaar in huis wist wie ik was en waarvoor ik kwam. Iedereen had  zich goed ingelezen en kennelijk was er nauw overleg tussen de behandelaren. Een groot verschil met de behandelingen die ik ooit voor de Revalistijd had ondergaan. Hier voelde het voor mij als één grote gemeenschappelijk aanpak van mijn probleem.”

Weer vertrouwen

,,Zeker de therapieën die erop gericht zijn om meer inzicht te krijgen in jezelf en in je doen en laten, deze zijn zeker in het begin best wel emotioneel” vertelt Femke verder. ,,Maar het is erg verhelderend en een must om het hersteltraject succesvol te laten zijn. Je bent zelf degene die de veranderingen en verbeteringen doorzet. Bij Revalis geven ze de juiste handvatten om dat succesvol te kunnen doen en weer vertrouwen te krijgen. In het begin heb je bijvoorbeeld door je langdurige pijnklachten ook angst gekregen om je lijf te gebruiken, bijvoorbeeld om zware dingen te tillen, of zoals in mijn vak, kleine kinderen. Doordat je uit angst je ademhaling vastzet, verkrampt heel je lichaam. Door de therapie en oefeningen, heb ik nu weer vertrouwen in mijn lichaam gekregen en weet ik hoe ik daar veel beter mee om kan gaan. Ik ben nu ook anders gaan werken”.

Beter luisteren

Femke besluit: ,,Het hele traject bij Revalis duurde tien weken. Ik ging in die periode drie keer per week een dagdeel naar Revalis. Dat was vaak best intensief maar ik heb er echt veel baat bij gehad. Ik heb onder andere geleerd om beter te leren luisteren naar mezelf, dat ik ook best eens nee mag zeggen en dat ik mezelf niet teveel op moet leggen. Ook mijn partner heeft het als zeer positief ervaren. Hij vond dat ik weer meer de ‘oude Femke’ ben geworden, zoals we elkaar in het begin leerden kennen. Eigenlijk is het jammer dat je serieus pijn moet hebben om hier bij Revalis terecht te komen. Je zou iedereen die om wat voor reden ook wat in de knoop raakt met zichzelf zo’n ervaring gunnen”.

Meer Patientenverhalen

De pijn is er nog wel maar met spierreuma kan ik nu prima dealen

Oud-patiënt Frank de Bruijn over Revalis Pijnkliniek:

‘Ik kroop werkelijk over de vloer van de pijn’

Frank de Bruijn (rechts) noemt zichzelf na jaren met chronische pijn geleefd te hebben weer een gelukkig mens.

Iedereen ervaart wel eens pijn in z’n leven. Meestal is dat van tijdelijke aard en kan men er redelijk mee omgaan. Soms zijn de pijnklachten echter zo langdurig en ernstig dat deze het leven van de patiënt volledig beheersen. Niet zelden start voor hen een eindeloze zoektocht naar het vinden van de juiste persoon of instantie die kan helpen om de pijn te verlichten. Revalis Pijnkliniek in Den Bosch heeft zich ontwikkeld tot een multidisciplinair specialistisch pijncentrum dat succesvol zorg biedt aan patiënten met complexe chronische pijnproblemen. Een van de patiënten die baat vond bij de zorg die Revalis Pijnkliniek biedt is Frank de Bruijn (57) uit Den Bosch.

Spierreuma

In het dagelijks leven is Frank penitentiair inrichtingswerker bij de gevangenis in Vught. Een opgeruimde man met plezier in het werk en in het leven, maar dat was tot voor kort wel anders. Frank: “Vrijwel vanuit het niets werd ik eind 2014 plotseling getroffen door hevige pijn in mijn schouders en armen. Ik kroop op een gegeven moment werkelijk over de vloer van de pijn. Bezoek aan huisarts en specialist leerde dat ik leed aan spierreuma, een zeer pijnlijke spieraandoening die nagenoeg alleen bij oudere mensen voorkomt. De reumatoloog schreef me zware medicatie voor om de pijn te verzachten. Dat lukte zodanig dat het weliswaar de aandoening niet genas, maar dat ik wel m’n werk gedeeltelijk kon hervatten. Echter, die medicijnen maakten me wel tot een ander mens!”

Bijzonder lastige man

Frank vervolgt: “Ik kan nu gerust zeggen dat ik een bijzondere lastige man werd in de omgang. Prikkelbaar, kort lontje, druk maken om niks, kortom onaangenaam voor m’n omgeving, dus ook niet echt prettig op het werk. Op aandringen van de bedrijfsarts heb ik toen contact gezocht met Revalis in Den Bosch. Maar niet van harte! Zelfs toen ik na lang dralen de wachtruimte betrad van Revalis, zat ik boordevol weerstand en eigenlijk niet van plan om ook maar een beetje mee te werken. Dit was toch niets voor mij! De mentor en begeleider wist de angst en onrust bij me weg te nemen.  Toch viel het in het begin niet mee. M’n begeleider vertelde me: ‘Je kunt de kracht van de wind niet beïnvloeden, maar wel de wieken verzetten’.  Ik moest dus anders leren denken en handelen. Het was een intensief traject met veel gesprekken waaruit bleek dat m’n ‘rugzakje’ inmiddels flink gevuld was. Ook ‘moest’ ik veel sporten en daarmee m’n bewegingsangst overwinnen.”

Bakkersverleden

“Door de motiverende kracht van m’n begeleiders en artsen begon ik het echter steeds leuker te vinden bij Revalis en werd ik zekerder van mijn mogelijkheden. Bovendien leerde ik te relativeren en ook eens ‘nee’ te zeggen. Zonder schuldgevoel. Uiteindelijk verdween alle weerstand en kreeg ik zelfs plezier in het traject. Ongelooflijk wat dit met je kan doen. Ik merkte dat de focus op pijnklachten plaats begon te maken voor een gelukzalig gevoel en dat maakte me erg gelukkig.  Ik ben inmiddels uitbehandeld en voel me uitstekend. Ik gebruik geen medicijnen meer en voel nog wel dat de pijn er nog is, maar ik kan er prima mee dealen. Ook pakte ik mijn hobby, ‘thuisbakker’ weer op, een positieve ervaring uit m’n eigen bakkersverleden. Ik wil Revalis van harte aanbevelen bij iedereen met vervelende en onduidelijke pijnklachten. Ook hen gun ik weer een gelukkiger leven”.

Bij Revalis Pijnkliniek is aandacht voor drie factoren die van invloed zijn bij pijnklachten, namelijk lichamelijke, psychische en sociale factoren. Wilt u weten wat Revalis voor u kan betekenen? Neem dan hieronder vrijblijvend contact op of vraag een verwijzing via uw huisarts, bedrijfsarts of medisch specialist. U kunt zich ook aanmelden voor een van de maandelijkse patiënten- voorlichtingsbijeenkomsten

Meer patientenverhalen

Vragen?

Bel 088-0442200 voor meer informatie, bekijk de meest gestelde vragen of neem contact met ons op

Revalis Clinics