Femke Wisman
Femke Wisman

Revalis gaf mij een andere kijk op mijn rugklachten

‘EIGENLIJK JAMMER DAT JE SERIEUS PIJN MOET HEBBEN OM HIER TERECHT TE KOMEN. JE ZOU IEDEREEN DIE NIET GOED IN Z’N VEL ZIT ZO’N ERVARING GUNNEN.’

Femke Wisman (ex-patient Revalis) Tweet

Vrijwel iedereen zal in z’n leven wel eens pijn of ernstige vermoeidheid ervaren. Gelukkig is dat over het algemeen tijdelijk en kan men er redelijk mee leven. De meeste oorzaken zijn eenvoudig herleidbaar en met de juiste remedie kan men weer snel zonder klachten verder leven. Het gebeurt echter soms dat die klachten echter zo langdurig en ernstig zijn, dat deze het leven van de patiënt volledig beheersen. Vaak start dan voor hen een ellenlange zoektocht naar het vinden van de juiste behandelaar of instantie die kan helpen om de pijn te verlichten. Revalis Pijnkliniek in Den Bosch heeft zich ontwikkeld tot een interdisciplinair specialistisch centrum dat succesvol zorg biedt aan patiënten met complexe chronische pijn- en/of vermoeidheidproblemen. Een van de patiënten die baat vond bij de zorg die Revalis Pijnkliniek biedt is Femke Wisman (36) uit Vught.

Bedankkaart

Een fraai en creatief vormgegeven bedankkaart op het prikbord in de ontvangstruimte bij Revalis in Den Bosch vertelt eigenlijk het hele verhaal. Met kernwoorden als ‘topteam’, ‘een andere kijk’, ‘verhelderend’, ‘spiegel’, ‘emoties’, ‘zelfbewust’, ‘respect’, en ‘dank’ wordt precies aangeven hoe deze patiënt het behandeltraject ervaren heeft en wat het haar heeft gebracht. Femke Wisman, moeder van twee jonge kinderen en werkzaam in de kinderzorg had in mei 2018 dusdanige pijnklachten in haar rug dat ze niet in staat was om normaal te functioneren, laat staan te werken. Die klachten waren niet nieuw, integendeel. Al ruim 17 jaar tobde Femke met rugklachten. De remedie was veelal een beetje oplappen met fysiotherapie en dan weer door.

bedankkaart Femke Wisman
In het kaartje stond de tekst: 'De samenwerking is wat dit concept zo sterk maakt! Ik ben jullie dankbaar voor de wijze 'levenslessen', zoals ik het zie! Ik zal hier nog vaak aan terugdenken en mijn map wordt mijn steuntje in de rug!

Weinig soelaas

Totdat in mei 2018 de klachten weer zo erg waren dat opnieuw de huisarts werd geconsulteerd. Diagnose was een flinke hernia, maar de fysiotherapie en sport onder begeleiding brachten weinig soelaas. Femke: ,,Er moest echt iets anders gebeuren, want zo kon het niet langer. De huisarts adviseerde me om eens contact op te nemen met Revalis in Den Bosch. Zij zouden een andere manier van behandelen voorstaan. Ik dacht: ‘Baat het niet, dan schaadt het ook vast niet, veel erger dan dit kan het niet worden’. Kort daarna had ik een intake gesprek bij Revalis. Er werd me verteld: ‘We kunnen de pijn niet wegnemen, maar wel verlichten en je leren om er beter mee om te gaan’. Het eerlijke advies van een deskundig revalidatiearts gaf me eigenlijk gelijk veel vertrouwen”.

Mega hectisch

Femke vervolgt: ,,Het duurde ruim een maand na de intake voordat de zorgverzekeraar de aanvraag had goedgekeurd, maar daarna konden we aan de slag. De eerste week was voor m’n gevoel mega hectisch, er kwam zoveel informatie op me af. Ze legden de formule van de behandeling uit en de kracht van meerdere behandelaars en begeleiders die zich met mij zouden bezighouden. Wat me gelijk opviel was dat ik nergens bij Revalis m’n verhaal opnieuw hoefde te doen. Elke behandelaar in huis wist wie ik was en waarvoor ik kwam. Iedereen had  zich goed ingelezen en kennelijk was er nauw overleg tussen de behandelaren. Een groot verschil met de behandelingen die ik ooit voor de Revalistijd had ondergaan. Hier voelde het voor mij als één grote gemeenschappelijk aanpak van mijn probleem.”

Weer vertrouwen

,,Zeker de therapieën die erop gericht zijn om meer inzicht te krijgen in jezelf en in je doen en laten, deze zijn zeker in het begin best wel emotioneel” vertelt Femke verder. ,,Maar het is erg verhelderend en een must om het hersteltraject succesvol te laten zijn. Je bent zelf degene die de veranderingen en verbeteringen doorzet. Bij Revalis geven ze de juiste handvatten om dat succesvol te kunnen doen en weer vertrouwen te krijgen. In het begin heb je bijvoorbeeld door je langdurige pijnklachten ook angst gekregen om je lijf te gebruiken, bijvoorbeeld om zware dingen te tillen, of zoals in mijn vak, kleine kinderen. Doordat je uit angst je ademhaling vastzet, verkrampt heel je lichaam. Door de therapie en oefeningen, heb ik nu weer vertrouwen in mijn lichaam gekregen en weet ik hoe ik daar veel beter mee om kan gaan. Ik ben nu ook anders gaan werken”.

Beter luisteren

Femke besluit: ,,Het hele traject bij Revalis duurde tien weken. Ik ging in die periode drie keer per week een dagdeel naar Revalis. Dat was vaak best intensief maar ik heb er echt veel baat bij gehad. Ik heb onder andere geleerd om beter te leren luisteren naar mezelf, dat ik ook best eens nee mag zeggen en dat ik mezelf niet teveel op moet leggen. Ook mijn partner heeft het als zeer positief ervaren. Hij vond dat ik weer meer de ‘oude Femke’ ben geworden, zoals we elkaar in het begin leerden kennen. Eigenlijk is het jammer dat je serieus pijn moet hebben om hier bij Revalis terecht te komen. Je zou iedereen die om wat voor reden ook wat in de knoop raakt met zichzelf zo’n ervaring gunnen”.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Meer Patientenverhalen

Veelgestelde vragen

Wilt u meer weten over de inhoud van onze programma's, kosten, tijdsaspecten etc? Neem dan een kijkje op onderstaande pagina